Politiattest

Angående frivillige oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige eller mennesker med utviklingshemming:

Alle med oppgaver i AMUIL som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige eller mennesker med utviklingshemming, skal vise politiattest. Dette for at AMUIL skal være et trygt sted å høre til. Formålet med tjenesten er å hindre at personer som tidligere har begått lovbrudd, skal kunne begå nye lovbrudd i idretten. AMUIL vurderer til enhver tid hvilke roller og oppgaver som krever politiattest basert på tillits- eller ansvarsforholdet. Enkelte roller, som trenere i barne- og ungdomsidrett, krever alltid politiattest.

AMUIL benytter idrettens digitale tjeneste for innhenting og fremvisning av politiattester fra 2025. Det tidligere formålsskjemaet er erstattet med en hel-elektronisk formålsbekreftelse. Den digitale løsningen sørger for sikker og effektiv behandling gjennom at søker kan dele politiattesten digitalt. Tjenesten er nå heldigital.

 

Hvordang fungerer dette i praksis?

Dersom du blir frivillig i AMUIL og trenger politiattest, vil klubbens medlemsansvarlig(e) tildele deg rollen, f.eks barnetrener, i vårt medlemssystem. Du får beskjed i Min idrett og på e-post når du kan starte prosessen med å søke om politiattest. Søker logger inn i MinIdrett og samtykker til at data om at du er tildelt rollen kan deles med politiet. Når søker kommer inn på politiets sider, er søknaden forhåndsutfylt. Se eksempel under på e-post som kommer til deg etter at du er tildelt en rolle som krever politiattest.

 

Hei Kari/Ola Nordmann
Du er tildelt en rolle i Austre Moland Ungdoms Og Idrettslag (a.m.u.i.l) som krever politiattest.

Slik søker og deler du politiattest med idrettslaget:

  1. Gi samtykke til innhenting og deling av opplysninger
    Gå hit for å starte søknad om politiattest: Her fremkommer link til MinSide
  2. Fullfør søknaden på politiets sider
    • Når du har samtykket, velg «Start søknad»
    • Fullfør søknaden på politiets nettsider ved å følge de oppgitte instruksjonene.
    • Du kan følge status på søknaden på politiets sider.
      NB: Søknaden må fullføres innen 1 måned etter at søknad om politiattest er påbegynt.


Når du mottar politiattesten:

– Har du Digipost?
Du mottar forespørsel om deling av politiattesten, før du har mottatt attesten fra politiet. Når du mottar attesten, åpne meldingen «Forespørsel om deling av politiattest», og trykk på «Del dokument». Velg gyldig attest (maks 5 måneder gammel).

Viktig: For å dele attesten enkelt og trygt med idrettslaget, bruk delingsforespørselen. Ikke last opp attesten i en ny melding.

– Har du ikke Digipost?
Etter at du har mottatt attesten (digitalt eller per post), må du avtale et fysisk møte med politiattestansvarlig i idrettslaget for å dele attesten.

Merk: Dersom du eller idrettslaget har valgt å avslutte rollen i mellomtiden, kan du se bort fra denne meldingen.

Takk for at du bidrar til idretten!

Vennlig hilsen,
Austre Moland Ungdoms Og Idrettslag (a.m.u.i.l)

 

Har du spørsmål om ordningen med politiattst, vennligst kontakt politiattestansvarlig i AMUIL, eller les om politiattestordningen på NIF sine sider